Saturday, May 23, 2009

my name is...

nama.ada apa dengan nama?
hari ni dua orang kawan saya datang ke rumah dan kami berbual tentang nama.banyak nama terbit dari mulut-mulut kami...

nama mak bapak dah elok-elok bagi sedap2, pegi tukar..letak nama bukan2...xpe.kadang2 bukan salah sendiri.salah kwn2 pndai2 reka nama.tapi xpe.itu seronok.
sebagai contohnye saye sendiri, naila, kawan baik saya sesuke suki menukar nama saya yang sedap2 ni jadi 'besi'.gara-gara wujudnya besi di gigiku waktu itu...ada juga cikgu ku memanggilku 'ikan' kerana nama ku fatin atau nama kampungnya patin..kwn baik ku lagi seorang, daa menggelarku 'chiwek' yang bermaksud comel.mungkin.(baru teringat,chiwek bermaksud kuat nangis.ni msti gare2 ulat ni)haha...serius.tidak tipu.aku juge gemar memberi gelaran kepada rakan-rakanku.contohnya, naila, ku gelar 'bugsy' kerana matanya yang seperty bugsy dalam cerita bedtime stories.hamik kau neleh.hee...

selain itu, nicknames juga muncul dalam bentuk acronyms..mengambil huruf pertama setiap perkataan dalam name dan dijadikan satu perkataan.seperti kawan sekolah saya dahulu,namanya aizat bin amir hasrat jadi a.b.a.h sehingga hari ini..kawan saya keluar cerita tentang a friend of a friend of mine yang singkatan namanya menjadi word DAMN..sangat sedih..jadi,mulai hari ini, pikir nama anak yang boleh jadi acronym yang secool mungkin.

ada jugak yang nicknames nye terbit dari name bapanya..tak baik main name bapak taw...seperti di skolah saya dahulu, ada senior baru masuk..semua orang heboh bercakap tentangnya...'weh,weh,die anak lot (lord:anak tuan tanah/org kaya) taw'...siket2,"tu lah anak lot (lord) tu"..jadinye, die menjadi bahan bualan yang mengexcitedkan anak2 gadis...maka, aku dan rakan pergi berjalan satu hari...ternampak di notice board senarai nama pelajar baru...owh!!!namenya ******** bin lot!!bapaknya yang bernama lot.maka,semua keciwa..rakan aku juga bercerita tentang kawan kepada kawannya yang nama bapaknya saat...nama anaknya sedap..tapi oleh kerana bapaknya bernama saat, anaknya dipanggil minit..ish3..kreatif bukan?

ok,jadinye jangan sesuka hati bg nicknames kat org.kalau nak bg pon, bg la yg best2 cket..yang buat kawan tu rase die cool ada name tu cam kwn i pgl i comel walaupon die xckp comel die ckp chiwek tapi still mksud die comel and whatever..

2 comments:

  1. fatin..bukan ke chiwek tu mksdnye kuat nanges..2 bhs org jawa..kwn fatin tpu 2..haha..

    ReplyDelete
  2. haha..
    betul2...
    kuat ngs mksdnye...
    i lupe lah...hehe...

    ReplyDelete